صاعقه گیر

سیستم های حفاظت در برابر صاعقه و زمین

رعد و برق

چرا طراحی سیستم حفاظت از صاعقه و ارتینگ مهم است؟

رعد و برق یک پدیده طبیعی شگفت انگیز است که می تواند تا 200000 آمپر را در کسری از ثانیه تخلیه کند. اعتصاب مستقیم می تواند اثرات مخربی بر مردم، ساختمان ها و محیط طبیعی داشته باشد. فراتر از تاثیر آشکار صاعقه، افزایش ولتاژی که حتی با برخوردهای غیرمستقیم همراه است، می تواند برای سیستم های الکترونیکی ساختمان فاجعه بار باشد. با ظهور تجهیزات الکترونیکی حساس در زندگی روزمره ما در اخیر، اهمیت حفاظت مناسب بسیار حیاتی شده است. در این وبلاگ به بررسی طراحی سیستم حفاظت در برابر صاعقه بپردازید.

ساختمان ها و سایر سازه ها برای محافظت کامل از خود باید از تجهیزات حفاظت از صاعقه و ارتینگ استفاده کنند که بر اساس بهترین استانداردهای بین المللی طراحی و آزمایش شده است. محصولات اکسیس که مطابق با این استانداردهای بین‌المللی طراحی شده‌اند، به مشتریان کمک می‌کنند تا خطرات و راه‌حل‌های مربوط به هرگونه حفاظت در برابر صاعقه و نیازهای زمین را شناسایی کنند.

استانداردها

IEC 62305 – Protection Against Lightning، سندی در سطح راس است که استانداردهای حفاظت در برابر صاعقه را در سراسر جهان اعلام می کند. نرم افزار ارزیابی ریسک Axis و محصولات حفاظت در برابر صاعقه و ارتینگ ما برای کار با سیستم هایی طراحی شده اند که مطابق با IEC 62305 طراحی شده اند.

UL 467: Grounding and Bonding Equipment و UL 96A: الزامات نصب برای سیستم حفاظت در برابر صاعقه دو استاندارد مهم دیگر هستند که در ایالات متحده، کانادا و سایر نقاط جهان رعایت می شوند.

طراحی سیستم حفاظت در برابر صاعقه

اولین مرحله در طراحی سیستم حفاظت در برابر صاعقه، ارزیابی ریسک است. نرم افزار ارزیابی ریسک Axis از طیف وسیعی از پارامترها استفاده می کند که به کاربران امکان می دهد خطر و در نتیجه کلاس سیستم حفاظت از صاعقه (LPS) را که برای ساختار خاص آنها لازم است، تعیین کنند.

بر این اساس اکنون می توانید سیستم های حفاظتی خارجی و داخلی ساختمان خود را طراحی کنید. سیستم حفاظت خارجی شامل یک پایانه هوا، یک هادی پایین و یک سیستم پایانه زمین است. برای حفاظت داخلی، می توان از دستگاه های حفاظت از نوسانات و اتصال هم پتانسیل استفاده کرد.

موقعیت های پایانه هوا را می توان بر اساس روش کروی نورد، روش زاویه محافظ و روش مش تعیین کرد. حتی می توان از روش کروی نورد برای تعیین مناطق حفاظتی سازه هایی با هندسه پیچیده استفاده کرد. شعاع کره مستقیماً از کلاس LPS تعیین می شود. روش زاویه حفاظت برای سازه های ساده اما فقط تا ارتفاع معینی که توسط کلاس LPS تعیین می شود استفاده می شود. روش مش بهتر است برای سطوح مسطح که در آن هادی های انتهایی هوا در لبه های سقف قرار می گیرند و هیچ سازه فلزی دیگری در بالای سیستم پایانه هوا قرار نمی گیرد، استفاده می شود.

میله های پایانه هوای Axis از مس الکترولیتی با عیار بالا ساخته شده اند که بالاترین رسانایی را برای جریان صاعقه های با شدت بالا فراهم می کند و از آسیب به سازه یا تجهیزات جلوگیری می کند.

سیستم های پایان هوای غیر متعارف

طبق IEC-62305، منطقه حفاظتی تعیین شده برای یک سیستم پایانه هوا باید فقط با اندازه فیزیکی سیستم تعریف شود و اگر این منطقه نتواند تقویت شود، همانطور که توسط سازندگان فناوری های دیگر ادعا می شود، هیچ مدرکی وجود ندارد.

هادی های پایین

هادی های پایین، متصل به سیستم پایانه هوا با محصولات مناسب، باید مستقیم ترین مسیر را به سمت پایین سازه طی کنند، با فاصله بین هر یک که توسط کلاس LPS تعریف شده است. IEC 62305 همچنین استفاده از میلگردها را در داخل سازه های بتنی به عنوان هادی های پایین تحت شرایط خاصی مجاز می کند.

پایان زمین

یک الکترود زمین باید مقاومت الکتریکی پایینی را برای زمین ایجاد کند تا جریان اتلاف شود. همچنین باید در برابر خوردگی مقاوم باشد زیرا برای مدت طولانی در زیر زمین مدفون می شود.

در سرتاسر جهان، یکی از محبوب‌ترین الکترودهای زمین، میله‌های زمینی با پیوند مسی هستند که مطابق با استاندارد IEC 62561 قسمت 2 است. از آنجایی که الکتریسیته یک پدیده سطحی است، لایه مس امکان یک مسیر رسانا را فراهم می‌کند در حالی که هسته داخلی فولاد با استحکام بالا استحکام مورد نیاز را فراهم می‌کند. برای راندن میله در داخل زمین میله های ارت باند مسی Axis توسط Utilities در سراسر جهان تایید شده اند و به دلیل کیفیت بالای آنها همچنان محبوب هستند.

LPS داخلی

این یک جنبه حیاتی در طراحی یک سیستم حفاظت از صاعقه است. دو جزء اصلی LPS داخلی عبارتند از اتصال پتانسیل برابر و دستگاه های حفاظت از نوسانات (SPD). هدف از تجهیزات Equipotential Bonding این است که تمام قطعات و تجهیزات فلزی یک سازه را به یک پتانسیل ولتاژ برساند تا از خطرات جانی و یا سایر آسیب‌ها جلوگیری شود. SPD از دستگاه های الکترونیکی با شکستن مدار در صورت نقص سیستم تجهیزات محافظت می کند.

نتیجه

ارت صنعت بهترین صاعقه گیر را در سطح بین المللی تجهیزات حفاظت در برابر صاعقه و ارتینگ را تولید و عرضه می کند و سابقه اثبات شده حفاظت با کیفیت بالا را دارد. مشتریان ما شامل خدمات شهری، سازمان های دولتی و پروژه های خصوصی در سراسر ایران هستند. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید: ۰۹۱۲۶۵۸۱۰۰۴ و ۰۲۱.۳۳۹۳۰۱۲۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *